بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد در تاریخ دو آذر 97 الی 8 آذر 97 برگزار شد . از اونجایی که شما میتونید گزارشات رسمی رو در سایت های خبری مطالعه کنید ما در راهنمای گردشگری مشهد  (TTM) به رسم و سیاق همیشه،  نمایشگاه را از منظری نسبتا غیر رسمی بررسی میکنیم .

در ابتدا یک گزارش کلی و بعد کمی انتقاد و پیشنهاد برای داشتن نمایشگاههای کتاب باکیفیت تر

نمایشگاه کتاب مشهد مانند سالهای پیش در نمایشگاه بین المللی برگزار شد. و به گفته ی یکی از مسئولین مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان بن نیز به فروش رسیده است.
گفته میشود این نمایشگاه طی هفت روز پذیرای بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده بوده است  و مبلغ 4میلیارد تومان مجموع خرید کلی این دوره از نمایشگاه بوده است .
امسال 881 ناشر و نمایندگی، 30 کتابفروشی، 30 ناشر استانی، 45 مرکز فروش متمرکز، 223 نمایندگی نشر و 613 ناشر مستقل به ارائه خدمات به بازدیدکنندگان پرداختند.

و متاسفانه این آمار و ارقام در عمل هیچ تناسبی با کیفیت کتاب های عرضه شده نداشت . عموم کتاب هایی که عرضه شده بود کتاب هایی با عناوین یکسان و مترجم های متفاوت بود.
اگر اهل مطالعه باشید و پا را برای کتاب خوانی فراتر از چند رمان مشهور گذاشته باشید ، بعد از بازدید از چند غرفه ، امید برای دیدن کتاب های متنوع و کمی عمیق تر، کم و کمتر میشد تا جایی که بعد از مدتی شما میتونستید به راحتی با نگاهی گذار بر روی تیترهای تکراری کتاب از غرفه ها عبور کنید .

به جرئت میتوان گفت سطح تنوع موضوعی بسیار پایین بود و عمده کتاب ها در موضوعات ادبی، دینی و کلیات بود و از کتاب های روانشناسی ، جامعه شناسی، تاریخ، جغرافیا، رسانه و موضوعات تخصصی کمتر دیده می شد و یا اصلا دیده نمیشد.
البته از اقدامات بسیار خوب این دوره از نمایشگاه کتاب مشهد برپایی دستگاههای جستجوی کتاب در ورودی سالنهای نمایشگاه بود . با استفاده از این دستگاهها که به شکل تلفنهای همراه البته در اندازه بسیار بزرگ تعبیه شده بودند بازدیدکنندگان به راحتی میتوانستند نام کتاب یا ناشر را جستجو کنند و اگر کتاب یا ناشر در نمایشگاه حضور داشته باشد از مکان دقیق آن اطلاع یابند.
برنامه های جانبی نمایشگاه در بخش اصلی نمایشگاه برگزار میشد که بعد از یک بازدید چند ساعته برای انرژی بخشی و کمی استراحت بسیار دلچسب بود

 



نحوه توزيع بن تخفيف كتاب در بيستمين نمايشگاه كتاب مشهد
بن هاي تخفيف كتاب به رسك هر ساله در نمايشگاه كتاب توزيع شد. البته امسال به روشي مكانيزه تر. بن هاي كتاب در قالب كارت هاي الكترونيكي در تالار مفاخر توزيع ميشد. و با توجه به بكارگيري سيستم نوبت دهي ، نيازي به ايستادن در صف هاي طولاني  نبود.

بن هاي ويژه عموم افراد بالاي 15 سال و  سقف تحصيلات فوق ديپلم  :
اعتبار بن :پنجاه هزار تومان
قيمت بن : چهل هزار تومان

بن هاي ويژه افراد با تحصيلات بالاتر از فوق ديپلم   :

اعتبار بن :صد هزار تومان
قيمت بن : هشتاد هزار تومان

كه در مجموع بيست درصد تخفيف خود غرفه ها ، افراد ميتوانستند از چهل درصد تخفيف براي خريد كتاب هاي مورد نظرشان استفاده كنند

شرايط و قوانين استفاده از بن تخفيف كتاب :

1- همراه داشتن كارت ملي يا كارت شناسايي كه كد ملي در آن درج شده باشد ضروري ست 
2- به هر شخص در اين نمايشگاه تنها يكبار بن تخفيف تعلق ميگيرد

3- حضور متقاضي بن در محل توزيع بن الزامي ست 

4- خريد و فروش و هرگونه واگذاري بن ها در محل نمايشگاه ممنوع است

 

چند پیشنهاد برای شما برای شرکت در نمایشگاه های کتاب

پیشنهاد اول  – یکی از نکاتی که لازم هست توجه ویژه ای به ان داشته باشید پوشیدن کفش مناسب است. شما ساعت ها میخواهید بین سالن ها و غرفه ها قدم بزنید و هرچه قدر کفش و لباستان راحت تر باشد کمتر و دیرتر خسته خواهید شد و حتی الامکان سعی کنید از کوله پشتی استفاده کنید مخصوصا اگر فکر میکنید کتاب های متعددی میخواهید خریداری کنید
زیرا کتاب هایی که میخرید را در طی بازدید از نمایشگاه  باید با خودتان حمل کنید.

پیشنهاد دوم  – متاسفانه در هنگام ورود به نمایشگاه راهنمای کافی وجود نداشت. لذا در ابتدای ورود به نمایشگاه سعی کنید ابتدا تا جایی که میتوانید اطلاعات مفید کسب کنید. مانند نحوه خرید بن و ..

پیشنهاد سوم  – قبل از ورود به نمایشگاه در مورد کتاب هایی که مد نظر دارید تحقیق کنید. مترجم کتاب نقش بسیار مهمی در انتقال صحیح پیام نویسنده دارد. قبل از اقدام به خرید کتاب، در مورد بهترین مترجم یا بهترین انتشارات کتاب ، بررسی کنید.

در اینجا مثال هر گردی گردو نیست کاملا صدق میکند و گاهی تفاوت ترجمه از زمین تا آسمان است.

 

 

پیشنهادات و انتقادات در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد ویژه برگزارکنندگان

 

پیشنهاد اول  – اطلاع رسانی بسیار بسیار قوی تر میتواند انجام شود هیچ پایگاه اطلاع رسانی در ابتدای ورود به نمایشگاه دیده نمیشد
و اطلاع رسانی در مورد سالن ها به نصب یک بنر کوچک در میدان اصلی نمایشگاه اکتفا شده بود .

حضور غرفه ی اطلاع رسانی یا بنرهای اطلاع رسانی در ورودی های مختلف، در راهنمایی و هدایت بازدیدکنندگان و همچنین آشنایی با اقدامات مفید همچون وجود دستگاههای جستجو ، نحوه و مکان فروش بن کتاب  و .. میتواند بسیار مفید باشد.

دستگاه جستجوی کتاب و ناشر

 

پیشنهاد دوم – اتصال دیتابیس جستجو دستگاهها ی جستجو کتاب و ناشر نمایشگاه با یک سایت یا اپلیکیشن آنلاین این امکان را برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد که در زمان کمتر و راحتی بیشتر در هرکجایی که باشند بتوانند این جستجو را انجام دهند.

 

 

در نهایت سخنی با مسئولان فرهنگی : 

اگر فارغ از ارائه آمار و ارقام به دنبال رواج بیشتر فرهنگ و سرانه مطالعه در کشور داریم بهتر هست کمی عمیق تر این موضوع را پیگیری کنیم . استفاده از عنوان نمایشگاه کتاب جهت فروش صرفا کتاب هایی پرفروش برای عموم مردم ما را از جایی که هستیم خیلی جلوتر نخواهد برد.

نمایشگاه کتاب میتواند فرصتی صمیمانه و غیر رسمی برای نشان دادن نقش عمیق کتاب در سبک و سیاق زندگی افراد باشد. آموزش کتاب خوانی صحیح، معرفی موضوعات مختلف و اینکه افراد چطور میتوانند از کتاب در رفع مشکلاتی که در پنهان و آشکار با آنها دست و پنجه نرم میکنند استفاده کنند و بهره ببرند .
و این موضوع نیاز به برنامه ای استراتژیک و صد البته دلسوزانه دارد .

 


تهیه شده توسط : الهام کاظمی